EDUKACJA PACJENTA

A A A

    

 

Jak odżywiać się w czasie karmienia piersią 


 
 

Dzięki Twojej diecie dziecko może rozwijać się prawidłowo. Będzie też poznawać różne smaki i aromaty, które "spróbuje", pijąc twoje mleko.

Właściwa dieta zapewnia nie tylko odpowiedni pokarm dla dziecka, ale także dostarcza wszystkich składników, których potrzebuje organizm matki w okresie laktacji, kiedy zapotrzebowanie na nie jest dużo większe niż w czasie ciąży. Pamiętaj zatem, aby Twoja dieta zawierała wszystkie niezbędne składniki odżywcze (dzięki temu wzmocnisz m.in. włosy i paznokcie, które w tym okresie mogą być bardzo osłabione).

Jedzenie nie powinno być dla nikogo stresem, zwłaszcza dla karmiącej mamy. Nie ma żadnych dowodów na to, aby unikanie potraw pomagało w karmieniu piersią. Raczej można spodziewać się odwrotnego efektu - odmawianie sobie jedzenia to stres, a stres hamuje laktację; niedoborowa dieta czy niedożywienie - obniża ilość i jakość pokarmu.

 

Należy więc jeść to co się lubi i pamiętać o kilku podstawowych wskazówkach:

  • Jeść potrawy lekkostrawne - głównie gotowane i pieczone , niskotłuszczowe

  • Jeść rozmaite produkty - im więcej różnorodnych produktów, tym mniejsza szansa na niedobór składników odżywczych, witamin, soli mineralnych
    Grupa I: produkty zbożowe ( kasza, ryż, makarony, pieczywo)
    Grupa II: warzywa i owoce
    Grupa III: produkty białkowe roślinne i zwierzęce (mięso, ryby, jaja, mleko i jego przetwory, rośliny strączkowe)
    Grupa IV: tłuszcze roślinne i zwierzęce, cukier (słodycze)

  • Jeść zdrowo - należy korzystać głównie z produktów I i II grupy, w mniejszych ilościach produkty z III i IV grupy, unikać słodyczy. Z grupy III korzystać tak, aby mięso czerwone jeść kilka razy w miesiącu, a jaja, drób, ryby - kilka razy w tygodniu.

  • Jeść odpowiednio dużo - spożywać 3 główne posiłki + 2 małe przekąski w ciągu dnia, nie przejadać się (zapotrzebowanie kaloryczne w czasie laktacji wzrasta o 500 - 600 kcal dziennie, co zaspokaja jeden niewielki dodatkowy posiłek)

  • Unikać produktów nieświeżych, niskiej jakości, konserwowanych i sztucznie barwionych, z dużą zawartością soli i cukru.

  • Pić - według pragnienia (najlepsza jest woda, naturalne herbaty owocowe); soki należy ograniczyć do 0,5l ze względu na dużą zawartość cukru, mocna herbata i nadmiar kawy mogą działać pobudzająco na dziecko)

  • Robić sobie przyjemności - raz na jakiś czas pozwolić sobie na ciastko, kawę czy kieliszek wina

  • Obserwować, jak dziecko reaguje - jeżeli zawsze, wyraźnie po jakimś pokarmie, u dziecka występuje niepokój, kolka
    jelitowa, wysypka, to takiego pokarmu należy przez pewien czas unikać. Następnie wprowadzić do diety i obserwować.

 

Grupy produktów, których spożywanie przez matkę może wywołać niekorzystne reakcje u dziecka, ale nie jest to regułą:

  • Potrawy ciężkostrawne: tłuste wędliny, mięsa, sery, potrawy smażone

  • Produkty wzdymające: groch, fasola, kapusta, cebula

  • Produkty o zdecydowanym zapachu i smaku: czosnek, kalafior, ostre przyprawy

  • Silne alergeny: owoce cytrusowe, truskawki, kakao, czekolada, orzechy, ryby, jaja, mleko i jego przetwory

 

  

::  strona główna  ::  do góry  ::