EDUKACJA PACJENTA

A A A

    

 

Dieta młodej mamy 


 
 

Jeśli mama karmi piersią, może po prostu kontynuować dietę, jaką stosowała w czasie ciąży. Należy jeść posiłki regularnie - ciągu dnia najlepiej spożyć kilka (4-5) posiłków mniejszych objętościowo. Odstępy między nimi nie powinny przekraczać 3 godzin.

Nie ma " specjalnej" diety matki karmiącej- każda mama karmiąc swoje dziecko dostosowuje dietę do własnych potrzeb. Należy obserwować jak dziecko reaguje na posiłki matki. Jeśli u dziecka występują objawy takie jak niepokój, kolka, wysypka, takiego pokarmu mama powinna unikać.
Dieta karmiącej nie może być uboga w pełnowartościowe białko ( w postaci chudego mięsa, drobiu, ryb, jajek ) oraz węglowodanów złożonych o dużej zawartości włókien roślinnych, których najlepszym źródłem są warzywa i owoce, ryż brązowy, płatki zbożowe, grube kasze. Najlepiej połączyć je ze zdrowymi tłuszczami, takimi jak: oliwa z oliwek, olej lniany i inne oleje dobrej jakości. Do minimum powinno się ograniczyć cukry i słodycze.

Przynajmniej 2 posiłki w ciągu dnia muszą zawierać produkty z dużą ilością żelaza: chude mięso, wędliny, ryby, warzywa strączkowe. Jest to szczególnie ważne w okresie po porodzie, gdy organizm regeneruje się po zmniejszeniu zasobów żelaza w czasie ciąży lub po utracie krwi w trakcie porodu.

Należy zwiększyć w diecie ilość mleka i produktów mlecznych, aby pokryć dzienne zapotrzebowanie (1200 mg) na wapń. Taka ilość wapnia odpowiada 5 szklankom mleka lub napojów mlecznych albo 3 szklankom mleka, 2 plasterkom sera żółtego i 50 g twarożku. W okresie jesienno-zimowym warto przyjmować tran.
Wskazane jest wzbogacenie diety w ryby będące nie tylko źródłem pełnowartościowego białka, ale również witaminy A, selenu i fosforu. Ryby morskie ponadto dostarczają wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które są szczególnie ważne dla prawidłowego rozwoju centralnego układu nerwowego dziecka. Ryby zawierają także jod, składnik stosunkowo rzadko występujący w produktach spożywczych.
W każdym posiłku powinny znaleźć się warzywa i owoce, które są źródłem witaminy C, beta-karotenu, błonnika i składników mineralnych. Wybierajmy warzywa i owoce sezonowe, hodowane w naszym klimacie.

Kobieta karmiące nie musi pochłaniać ogromnych ilości napojów. W zupełności wystarczy ok. półtora litra płynów dziennie. Wskazana jest niegazowana woda mineralna, soki warzywne lub owocowe. Natomiast należy unikać owocowych napojów gazowanych, które są bezwartościowe, a za to bardzo kaloryczne.

Produkty na które należy uważać:

  • produkty ciężkostrawne, wzdymające - cebula, groch, fasola, kapusta (mogą być przyczyną kolki u dziecka), cebula, czosnek, kapusta kalafior ( mogą zmieniać smak mleka)

  • konserwanty- produkty z puszek, produkty sztucznie barwione czy aromatyzowane.

  • napoje gazowane, mocna herbata i kawa oraz napoje alkoholowe.

 

  

::  strona główna  ::  do góry  ::